Символіка Великоднього кошика Що означає вміст кошика?



Свято Христового Воскресіння є днем великої радості, в якомуф бачимо Христа прославленого, що своєю смертю переміг смерть та дарував усім людям можливість вічного життя з Богом. Це тріумф життя над смертю, любові над ненавистю, добра над злом, радості над смутком, злагоди над непорозумінням, святості над гріхом. Це свято наповнене радісними звичаями: писання писанок, ведення гаївок, а одним з найважливіших серед них є освячення продуктів великоднього кошика. Останнє є не лише народним звичаєм, а найперше має глибокий духовно-релігійний зміст та є складовою літургійного дійства. Кожен із наявних у кошику продукт має свою символіку та значення, вказує на глибокий зв’язок між природним і надприродним життям, матеріальною і духовною реальністю, взаємостосунком творіння і Творця.

Складовою святкового великоднього кошика мають бути: паска, яйця (писанки, крашанки, крапанки), шинка, ковбаса, сир, масло, хрін, сіль. Кошичок прикрашається зеленню (букшпаном або міртою) – символ безсмертя і вічного життя. Накривається гарним вишитим рушником із написом «Христос Воскрес!» та пасхальною символікою. Рушничок – багатство ниток, сплетених любов’ю і розумом, символ життя, а також вічності. Також ставиться свічку – її встромляють у паску, або ж просто ставлять у кошичок та запалюють під час освячення. Свічка – світло, яке виносять назовні між людей так, як жертва Ісуса на хресті спричинила відновлення внутрішнього світу людини. Просвічені Воскреслим Христом, ми зможемо йти у світ і не блудити, бути життєрадісними і ставати світлом для інших.


Паска – символ Царства Небесного та воскресіння, хліб вічного життя, яким став для людей Ісус Христос, символізує життєву повноту. Паска – це теж символ агнця, який добровільно за нас був розіп’ятий на хресті. Для виготовлення тіста на паску вживають закваску із дріжджів. Це – символ Царства Небесного. Євангелист Матей (13, 33) пише: «Царство небесне схоже на закваску, що бере жінка і кладе до трьох мірок муки, аж поки все не скисне».

Прикрашають паску візерунками з тіста – восьмираменними хрестами, решітками, віночками. Саме це оздоблення вагомо відрізняє паску від російського «куліча», який лише поливається збитим білим цукром і посипається різнокольоровим пшоном.

Слово “пасха” походить із єврейського “песах” і означає “пройти мимо”, “перехід”. Тут мова йде про перехід Господнього ангела, який одної ночі вбив усіх єгипетських первенців, коли фараон не хотів відпус­тити ізраїльський народ, а перейшов повз доми ізраїльтян, одвірки домів яких були помазані кров’ю одно­річного ягняти.

Коли Мойсей прийшов до фараона і переповів йому Божу волю, то правитель Єгипту обурився, що Мойсей відтягує людей від праці, і наказав йому йти “до своєї роботи” (Вих. 5, 4). Тоді Господь наслав на Єгипет – кари. Незважаючи на спустошення, яке вони принесли, “серце фараонове затверділо” (Вих. 7, 13) “і було йому це байдуже” (Вих. 7, 23).

Вирішив Господь послати найтяжчу кару на фараона і єгиптян, десяту за числом. Але перед тим кожна ізраїльська сім’я повинна була заколоти однорічне ягня і його кров’ю помазати одвірки дверей, м’ясо спекти і вночі його з’їсти, стоячи навколо столу одягненими та взутими, тримаючи в руках палиці. Спечене ягня мали їсти, не ламаючи костей його, похапцем, разом з прісним хлібом та гіркими травами. Ізраїльтяни зробили так як повелів Господь, а опівночі, ніхто й не бачив, ангел-губитель пройшов по всій Єгипетській землі. Де була кров на одвірках ангел обминав цей дім, а де ж крові не було, були вбиті первородні (найстарші) хлопці єгиптян. Не став винятком син фараона “престолонаслідник” (Вих. 12, 29).

Внаслідок цього ще вночі фараон покликав Мойсея і благав ізраїльський народ якнайшвидше піти з Єгипту. Бог сказав Мойсеєві: “І стане вам цей день на спомин, і ви святкуватимете його як свято Господнє; як установу вічну” (Вих. 12, 14), тобто кожного року ізраїльтяни повинні були споживати ягня, так як вони їли його цієї ночі: “Пасха то Господня” (Вих. 12, 11).

Для апостолів і перших християн Пасха-перехід стала символом іншого переходу — подвійного переходу Ісуса Христа: від життя до смерті і від смерті до життя. Пасхальний агнець євреїв став для християн прообразом Ісуса Христа, Який, наче невинне ягня, приніс себе в жертву за гріхи цілого світу. Звідси в богослуженні його називають пасхальним агнцем або коротко Пасхою. “Бо Пасха наша, — каже святий апостол Павло, — Христос, принесений у жертву” (1 Кор. 5, 7).

Сир і масло – це молочні страви, а молоко є первотвором, сировиною, яка не походить з діяльности людських рук, а є даром природи. Так, як мати годує свою дитину молоком, так сир і масло є символами жертовності та ніжності Бога. Божої благодаті маємо прагнути, як немовля прагне материнського молока.

Писанки. Яйце – самостійне і неповторне життя; писанка символізує життя, достаток, вічний рух; крашанка – побажання усякого добра, основаного на Христовому воскресінні. Яйце – символ зародження життя, знак життя нового, воскресіння. Основний колір крашанок – червоний, він символізує пролиту за людей кров воскреслого Спасителя і радість життя. Писанками обмінюються зi знайомими, їх дають родичам, сусідам, тим, хто прийшов привітати, носять у гості, роздають жебракам.

Шинка, ковбаса – це символ душевної радості, яка приходить від сповнення людиною Божої волі, принесення Йому хвали і ходження по Його стежках. «Господи … благослови й освяти агнця цього, як ти благословив і освяти агнця, що його привів тобі вірний Авраам, і агнця, що його приніс тобі Авель на жертву від усіх плодів, і вгодоване теля, що його ти звелів заколоти блудному і наверненому синові».

Хрін робить людину міцнішою, як міцнішає християнин, який приймає Таїнство Сповіді під час пасхального періоду – душевно оздоровлюється. Це також міцне коріння, яке може дати віра у Воскресіння. Воно виявляється також у пошані до традиції і до передання предків.

Сіль — символ достатку, повноти. У Біблії сіль — символічний засіб зв’язку між Богом і його народом: «І не оставляй жертви твоєї без солі завіту Бога твого». У Нагірній проповіді Христос називає своїх учнів «сіллю землі». Зустрічання гостей хлібом-сіллю – це вияв гостинності. Сіль – один із необхідних продуктів у житті людини, який додає смаку їжі. Сіль означає якість зв’язку, оскільки союз між Богом і людьми відновлений через хрест і Воскресіння. Віруючий має зберігати чистоту свого серця, щоб наслідувати Христа, який сказав: «Ви – сіль землі» (Мт. 5, 13). В іншому випадку його християнство звітріє, так, як це може статися із сіллю.

Отже, це і є те основне, що має бути у великодньому кошику. На жаль часто можемо побачити багато ще і інших продуктів, які там просто не мають бути: алкоголь, яблука тощо. Нехай радість Христового Воскресіння буде звеличена нашою молитвою, розумінням символіки та значення освячених Господніх дарів.

о. Роман Сиротич



Символіка Великоднього кошика Що означає вміст кошика? Символіка Великоднього кошика Що означає вміст кошика? Reviewed by Марія Тороус on 1:39:00 Rating: 5